Túlevés: amikor nem érzed, hogy jóllaknál

2020.08.11

Rengeteg helyen hallhatjuk, hogy a fogyás egyik alappillére a mértékletes evés, vagyis csak addig enni, amíg 80%- osan telinek érezzük magunkat. Ez nagyon szép és jó (egyébként én is híve vagyok ennek a módszernek), de mi van akkor, ha nem érzed, hogy bármikor is tele lennél?! 

Nagyon sokan számolnak be arról, hogy egyszerűen folyamatosan éhesnek érzik magukat, mindegy, hogy mennyit esznek- aminek, persze, egyenes következménye, hogy sokkal többet fog enni, mint amennyire valójában szüksége lenne a szervezetének. Így szépen megindul a hízás.

Kevesen foglalkoznak vele, de ez a leptinrezisztenciának tudható be. A leptin az a hormon, melyet a zsírsejtek bocsátanak ki, és amely egyfajta jelzőként funkcionál: a sejtek akkor termelik, ha megfelelő mennyiségű energiát tudtak elraktározni, így az agyunk leállíthatja a további evést. Na igen, de mi van akkor, ha az agy leptinérzékelő receptorai nem működnek megfelelően, és nem érzékelik a jelet? Folyamatosan arra fogják ösztökélni a szervezetet, hogy csak egyen és egyen, annak ellenére, hogy már bőven visszapótoltuk a kiürült energiaraktárainkat.

Mitől alakulhat ki a leptinrezisztencia?

  • a szervezet egészét érintő krónikus gyulladástól
  • a vér túl magas leptinszintjétől (túltelítődik)
  • a vér emelkedett szabad zsírsav szintjétől
  • a krónikus stressztől
  • a túl sok vagy túl kevés evéstől

A jó hír viszont az, hogy ez a folyamat kitartó munkával visszafordítható! Bár csodaszerek nincsenek, számtalan dolgot tehetsz, hogy javuljon a helyzet:

  • csökkentsd a mindennapi stresszt
  • alakíts ki egy kiegyensúlyozott, valóban egészséges diétát
  • fogyassz olyan ételeket, táplálék kiegészítőket, melyek segítenek a gyulladások leküzdésében
  • kezdj el mozogni, sportolni
  • változtass az alvási szokásaidon, hogy megfelelő mennyiségű és minőségű alváshoz jusson a szervezeted


Ha úgy érzed, segítségre lenne szükséged a fentiekhez, keress bátran!:)